Hoe gaat het in zijn werk?

Hieronder vind je een verkort voorbeeldje van hoe een Voice Dialogue-sessie eruit zou kunnen zien. Elke cliënt, elke casus en elke sessie is anders, dus niet alle elementen van het voorbeeld komen terug in iedere sessie. Ik hoop je met onderstaand tekstje wel een beeld te kunnen geven van een aantal kernaspecten van Voice Dialogue: het interactief werken met de Delen, het accepteren van wat er is en het overzien van het geheel vanuit de Middenpositie en vanuit daar sturing geven.

Een sessie 

Linde (24) komt in coaching omdat ze last heeft van uitstelgedrag. In drukke tentamenweken lukt het haar slecht om zich aan afspraken met zichzelf te houden. In plaats van op tijd te beginnen en vooruit te leren, geeft ze snel toe aan haar neiging om te Netflixen. Dit gebeurt vooral als ze al wat weinig energie heeft. Ze vindt het lastig om het leren vol te houden omdat het haar zo veel energie kost. Aan de andere kant ziet ze echt wel het belang van haar studie Rechten in en weet ze ook dat ze de studie op zich wel leuk vindt.

We besluiten de verschillende kanten van haar casus uit te zoeken in een Voice Dialogue sessie. We gaan tegenover elkaar zitten op een stoel. We checken even of we op een prettige afstand van elkaar zitten. Dat blijkt zo te zijn. Ik vertaal haar situatie naar Voice Dialogue: “Aan de ene kant is er een deel van jou dat geen zin heeft in leren en liever lekker wil Netflixen. Aan de andere kant is er ook een deel dat het studeren belangrijk vindt. Welk deel is er op dit moment het sterkst in jou?”

Linde hoeft niet lang te twijfelen: het deel dat lekker een serie wil kijken. Ik nodig Linde uit om een plek in de ruimte te zoeken voor dit Deel en daar zelf te gaan staan. De stoel waar Linde net op zat laten we staan als ijkpunt. Ik ga dan in gesprek met het Deel dat wil Netflixen en Linde verplaatst zich helemaal in de rol van dit Deel van haar persoonlijkheid.

“Welkom!”, zeg ik, “Dus jij bent het deel van Linde dat liever wil Netflixen dan studeren? Wil je eens wat over jezelf vertellen?”

In eerste instantie is het nog een beetje gek dat Linde-in-de-rol-van-haar-Netflixer over Linde spreekt in de derde persoon, maar na een tijdje went het wel. Ik heb een gesprekje met de Netflixer en we komen te weten wat voor energie deze heeft, wanneer en hoe vaak ze opduikt in het leven van Linde en ook wat ze belangrijk vindt: dat Linde energie heeft en genoeg aan zichzelf denkt. Als ik doorvraag naar hoe lang de Netflixer al in het leven van Linde is, vertelt ze dat ze eigenlijk op de middelbare school echt is ontstaan. Er was toen een periode waarin Linde een heel aantal vakken moest volgen die ze echt niet leuk vond, waar ze niet goed in was en die haar heel veel energie kostten. Bovendien was ze bang om toch niet goed genoeg te zijn in de vakken. Dit Deel kwam toen in actie om ervoor te zorgen dat Linde ook genoeg afleiding en plezier bleef houden. Als laatste vraag ik het Deel of het nog iets wil zeggen tegen Linde. Dat wil het: het vindt het echt wel ok als Linde voor haar studie aan de slag gaat, zolang Linde ook maar rekening houdt met haar eigen ‘batterijtje’.

Dan bedank ik het Deel en nodig Linde-als-zichzelf weer uit om op de stoel in het midden te gaan zitten. Ik geef Linde wat tijd om zich wat los te maken van het Deel dat ze net heeft ervaren. Ze geeft aan dat het best vreemd is om zo over jezelf te praten en om zo eens helemaal die ene kant te ‘spelen’. Het valt haar ook op dat dit Deel goed voor haar gezorgd heeft sinds de middelbare school en dat het eigenlijk best fijn is dat het Deel er is, ook al staat het nu wel wat vaak op de voorgrond.

“Zullen we dan nu ook eens de andere kant aan het woord laten? De subpersoon die het studeren wel belangrijk vindt en ook de discipline heeft om te studeren?”, vraag ik.

“Haha, ja hoor, al ben ik benieuwd hoeveel discipline ik nog heb!”, zegt Linde.

Linde pakt een nieuwe stoel en zet die een meter achter de middenstoel neer. Als ze die plek inneemt verandert haar energie. Dit deel-met-discipline-en-dat-studeren-belangrijk-vindt zit rechtop en kijkt me strak aan. Ik begroet het Deel en vraag waar het op is gericht.

“Nou, ik denk aan de toekomst natuurlijk. Ze kan wel de hele tijd liggen bankhangen, maar daar komt ze ook niet verder mee. Ze moet en zal studeren. Maar ja, ze luistert eigenlijk bijna nooit meer naar mij.”, zegt het Deel.

“Wat zou het Linde opleveren als ze jou weer wat meer in haar leven toelaat?”, vraag ik.

“Dan zou ze veel beter plannen, veel minder stress hebben en meer tijd over hebben. En haar bachelor halen voor haar 25e zou ook erg leuk zijn.”, zegt het Deel.

“En stel dat Linde te weinig energie heeft, mag ze dan van jou ook ontspannen?”, vraag ik.

“Ja hoor, zolang ze maar geen uren voor de tv zit. Ze kan ook eerst een rondje wandelen of hardlopen, dan studeren en dan als beloning een uurtje Netflix kijken.”

Ik bedank dit Deel en vraag Linde opnieuw om weer terug te keren naar de stoel in het midden. Na een paar tellen waarin ze zich weer een beetje kan losmaken van de energie van haar Gedisciplineerde Student vraag ik hoe het voor haar is om zo tussen deze twee energieen te zitten.

“Ja heel gek om ze allebei te kunnen voelen. Ik ben nu ook best wel rustig. Grappig om het zo duidelijk in de ruimte te kunnen zien.”

Ik vertel dat de Delen hun eigen energie, kwaliteiten en verlangens hebben en dat het voor de Delen zelf niet nodig is om helemaal te veranderen. Dat hoeft ook niet, want je kunt vanuit het Midden (in Voice Dialogue noemen we dat het Bewuste Ego-proces) bewust worden van “welk deel er nu bij jou op de voorgrond staat”, deze accepteren en vervolgens zelf sturen welk deel je nu meer ruimte wil geven.

We oefenen nog even met de Volumeknop. Ik vraag Linde om te voelen hoe sterk de twee verschillende Delen nu aanvoelen en of er eentje sterker is dan de ander of niet.

“Ja, de Netflixer is nog steeds wel 70% de baas hoor, de andere is nog wel minder aanwezig”.

“Kun je dan nu eens proberen om de verhouding iets aan te passen. Je hebt net de energie van het Deel dat studeren belangrijker vindt gevoeld, kun je dat gevoel wat meer oproepen?”, vraag ik.

We oefenen wat en ik zie hoe Linde in haar houding en blik steeds een klein beetje verandert naar aanleiding van welk Deel ze meer ruimte geeft. Ik nodig haar uit om de komende week eens goed op te letten wanneer welk Deel naar voren komt en of ze ze kan accepteren en vervolgens met de Volumeknop een beetje kan sturen.

We sluiten af met een korte ‘samenvatting’, waarbij ik Linde uitnodig om naast bij te komen staan. Ik vraag haar om nog eens zonder oordeel te kijken naar het hele plaatje dat ze voor zich ziet, en ik bespreek heel kort de belangrijkste punten van de sessie. En daarmee ronden we de Voice Dialogue-sessie af.

Ik hoop je met dit voorbeeld wat meer duidelijkheid te kunnen geven over wat je kunt verwachten van een Voice Dialogue-sessie. Als je nog meer info wil, kun je altijd contact opnemen of een afspraak maken voor een vrijblijvende intake.